Ποιος είναι ο σκοπός της βαλβίδας γκαζιού σε ένα αυτοκίνητο; Αιτίες και σημεία δυσλειτουργίας
Η βαλβίδα γκαζιού ρυθμίζει το μείγμα αέρα-καυσίμου στον κινητήρα καύσης μεταβάλλοντας την περιοχή ροής. Πρόκειται ουσιαστικά για μια βαλβίδα αέρα: όταν το τσοκ είναι ανοιχτό, η πίεση στο σύστημα εισαγωγής είναι ίση με την ατμοσφαιρική πίεση- όταν είναι κλειστό, μειώνεται σε κενό.
Το πτερύγιο τοποθετείται μεταξύ του φίλτρου αέρα και της πολλαπλής εισαγωγής. Εκτός από την κύρια λειτουργία της, δηλαδή τη δοσομέτρηση του αέρα για τη σωστή λειτουργία του κινητήρα σε όλες τις συνθήκες οδήγησης, η βαλβίδα γκαζιού είναι επίσης υπεύθυνη για την ταχύτητα ρελαντί (με διαφορετικά φορτία κινητήρα) και για τη σωστή λειτουργία της μονάδας σερβομηχανισμού φρένων.
Τα κύρια δομικά στοιχεία της βαλβίδας γκαζιού είναι:
- Το σώμα .
- Πλάκα γκαζιού με άξονα
- Μηχανισμός ενεργοποίησης
Τύποι πλάκας γκαζιού
Οι βαλβίδες πεταλούδας γκαζιού χωρίζονται σε μηχανικές, ηλεκτρομηχανικές και ηλεκτρονικές βαλβίδες, ανάλογα με τον τύπο του ενεργοποιητή και το αν υπάρχουν πρόσθετα εξαρτήματα (αισθητήρες, αγωγοί κ.λπ.).
- Το κύριο χαρακτηριστικό του μηχανικού τσοκ είναι ότι λειτουργεί ανεξάρτητα από τον οδηγό μέσω ενός καλωδίου ελέγχου που συνδέει το πεντάλ του γκαζιού με το γκάζι.
- Το ηλεκτρομηχανικό γκάζι ελέγχεται επίσης με καλώδιο, αλλά αντί για ένα πρόσθετο κανάλι, διαθέτει έναν ηλεκτροκινητήρα με γρανάζι που συνδέεται με τον άξονα του γκαζιού.
- Το κύριο χαρακτηριστικό του ηλεκτρονικού γκαζιού είναι ότι δεν υπάρχει άμεση αλληλεπίδραση μεταξύ του πεντάλ του γκαζιού και του άξονα.
Ένδειξη δυσλειτουργίας γκαζιού
Σε ένα ορισμένο επίπεδο, το τμήμα αυτό ρυθμίζει τον κινητήρα, οπότε δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι τα περισσότερα συμπτώματα σχετίζονται με αυτή τη μονάδα. Εάν η βαλβίδα γκαζιού σε ένα όχημα είναι ελαττωματική, τα συμπτώματα θα έχουν ως εξής:
- Ο κινητήρας εκκινείται δύσκολα όταν δεν έχει προθερμανθεί και η μονάδα είναι επίσης ασταθής.
- Η ταχύτητα του συστήματος πρόωσης αυξομειώνεται σημαντικά, μπορεί να είναι είτε κάτω είτε πάνω από την κανονική, ανάλογα με τα χαρακτηριστικά του μίγματος καυσίμου-αέρα.
- Το αυτοκίνητο χάνει σε δυναμικές επιδόσεις, είναι πιο δύσκολο να επιταχύνει και η οδήγηση σε κατηφόρα ή με βαριά φορτία επίσης υποφέρει.
- Το πεντάλ του γκαζιού είναι πατημένο.
- Η κατανάλωση καυσίμου αυξάνεται σημαντικά, καθώς η ECU δεν λαμβάνει τις σωστές πληροφορίες.
- Η λυχνία "Έλεγχος κινητήρα" ανάβει στο ταμπλό.
- Ο κινητήρας μπορεί να σταματήσει ξαφνικά, αλλά θα λειτουργήσει κανονικά κατά την επανεκκίνηση.
- Υπάρχει οσμή βενζίνης στη μυρωδιά των καυσαερίων, γεγονός που υποδηλώνει ότι το καύσιμο δεν καίγεται σωστά.
- Το μείγμα καυσίμου-αέρα αναφλέγεται.
- Μικρές εκρήξεις καυσίμου συμβαίνουν στο θάλαμο καύσης ή στο σύστημα εξάτμισης (στην τελευταία περίπτωση υπάρχουν άκαυστα υπολείμματα καυσίμου).
Τα σημάδια μιας ελαττωματικής βαλβίδας γκαζιού είναι αρκετά καθολικά. Τα συμπτώματα μπορεί επίσης να υποδηλώνουν άλλα προβλήματα.
Αιτίες δυσλειτουργίας του τσοκ
Η βαλβίδα γκαζιού μπορεί να παρουσιάσει βλάβη για διάφορους λόγους. Είναι σημαντικό για τον οδηγό να γνωρίζει τον λόγο για τον οποίο συνέβη η δυσλειτουργία, ώστε να μπορεί να αποτρέψει την κατάσταση στο μέλλον. Έτσι, οι κύριες αιτίες δυσλειτουργίας του εξαρτήματος εκδηλώνονται με:
- ένας αποτυχημένος ρυθμιστής ταχύτητας ρελαντί,
- έναν αισθητήρα εισαγωγής που μεταδίδει εσφαλμένες πληροφορίες στην ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου,
- σπασμένος ενεργοποιητής βαλβίδας γκαζιού,
- αφαίμαξη αέρα στο σύστημα παροχής αέρα (αποσυμπίεση),
- συσσώρευση ρύπων στην επιφάνεια του εξαρτήματος,
- χαμένες ρυθμίσεις προσαρμογής της βαλβίδας γκαζιού.
Επισκευή βαλβίδας γκαζιού
Οι εργασίες επισκευής του τσοκ του γκαζιού εξαρτώνται άμεσα από την πηγή του προβλήματος. Γι' αυτό είναι τόσο σημαντικό να δίνετε προσοχή στα συμπτώματα μιας δυσλειτουργίας του τσοκ, καθώς μια λανθασμένα εντοπισμένη αιτία βλάβης θα καταστήσει τις επακόλουθες επισκευές άχρηστες.
Στις περισσότερες περιπτώσεις, η επισκευή του εξαρτήματος έχει ως εξής:
- Ένας σπασμένος αισθητήρας γκαζιού απαιτεί πλήρη αντικατάσταση της μονάδας, καθώς δεν μπορεί να επισκευαστεί.
- Η βλάβη του ρυθμιστή στροφών ρελαντί μπορεί να οφείλεται σε ρύπους, οπότε η μονάδα και το γκάζι καθαρίζονται από τους ρύπους και στη συνέχεια επανατοποθετούνται στο όχημα.
- Αποκαταστήστε τη στεγανότητα του συστήματος παροχής αέρα εξαλείφοντας το τσοκ.
Προληπτική συντήρηση του ανταλλακτικού
Η βαλβίδα γκαζιού είναι ένα ανταλλακτικό χωρίς συγκεκριμένη διάρκεια ζωής. Με άλλα λόγια, έχει σχεδιαστεί για όλη τη διάρκεια χρήσης του οχήματος. Ως εκ τούτου, το τσοκ αντικαθίσταται ως αποτέλεσμα μηχανικής βλάβης μετά από ατύχημα.
Τα συμπτώματα δυσλειτουργίας του γκαζιού οφείλονται τις περισσότερες φορές σε σπασμένο αισθητήρα που ανιχνεύει τη θέση του εξαρτήματος. Η συσκευή δεν επισκευάζεται, αλλά για να παρατείνει τη διάρκεια ζωής της, ο οδηγός μπορεί να καθαρίζει τακτικά τη βαλβίδα του γκαζιού από τις ακαθαρσίες. Το τσοκ θα πρέπει επίσης να ρυθμίζεται συστηματικά, ώστε να λειτουργεί ομαλά.
Πηγές πληροφοριών:
https://www.autodoc.gr/info/gr-petaloyda-gkazioy-leitoyrgies-kai-symptomata
https://tosynergeio.gr/texnika/9-siptomata-petaloudas-agziou